Każdego dnia mamy mnóstwo obowiązków: uczelnia, czasem praca, obowiązki domowe, nauka… Bardzo często brakuje nam chwili na oddech, a co dopiero na przyjemności i odpoczynek. Jaki jest klucz, aby pogodzić ze sobą i obowiązki, i przyjemności?

Już w tym miejscu gwarantuję, że braknie Ci czasu na wszystko, co chciałabyś zrobić w ciągu dnia. Kilka godzin na uczelni, zakupy, zrobienie obiadu, trening, nauka na kolokwium, obejrzenie odcinka ulubionego serialu albo przeczytanie kilku stron ciekawej książki, spanie i kolejny dzień wypełniony po brzegi. Jak długo można tak funkcjonować?!

W swoim życiu miałam takie dni. Latałam jak kot z pęcherzem, aby wyrobić się z każdym obowiązkiem i znaleźć czas na chwilę odpoczynku. Chciałam zrobić wszystko, być wszędzie i mieć jeszcze wolne – tylko dla siebie. Trzymałam tak kilkanaście miesięcy – naprawdę dawałam radę – ale po jakimś czasie dobra passa się skończyła i mój organizm zaczął odmawiać posłuszeństwa. Wtedy zobaczyłam, że nie da się zrobić WSZYSTKIEGO, trzeba wybrać priorytety.

Co jest moim priorytetem?

Samemu czasem ciężko zdecydować. Albo zbyt dużo rzeczy jest ważnych, albo nic nie jest ważne.
Z pomocą przychodzi macierz Eisenhowera. Brzmi straszne? Wcale takie nie jest.
Wystarczy narysować takie kwadraty, które ja umieściłam w górnej części wpisu. Zaznaczyć: ważne, nieważne, pilne, niepilne (patrz na rysunek).

  1. WAŻNE, PILNE – to coś co musisz zrobić, bo jest na dzisiaj, albo (co gorsza) na wczoraj. Niestety w tych czynnościach raczej nikt Cię nie wyręczy, musisz zrobić to sama.
  2. WAŻNE, NIEPILNE – o tej części mówi się, że to nasze cele (często życiowe). Dlaczego? Bo są dla nas ważne, ale nie mamy deadline’u ich wykonania. Jeśli to naprawdę dla nas ważne, to znajdziemy czas i sposób żeby to wykonać. Często potrzebujemy zaplanować wykonanie danego zadania – to dla nas ważne, więc chcemy to zrobić jak najlepiej.
  3. NIEWAŻNE, PILNE – może dana czynność nie jest ważna, ale zalegamy z jej wykonaniem lub musimy ją zrealizować „na dniach” i nie ma możliwości, że „jutro”. Jest na to rada – jeśli dla Ciebie nie jest to ważne, spróbuj poprosić kogoś o pomoc. Być może ma mniej na głowie i będzie mógł Cię wyręczyć. Takie sprawy warto delegować.
  4. NIEWAŻNE, NIEPILNE – czyli odpoczynek. W baardzoooo ważnych momentach (np. egzaminy itd.) niestety może nie być na nie czasu. Ale odpoczywać też trzeba umieć.
    Faktycznie, nie jest ważne, nie jest pilne, ale często po prostu potrzebne.

Spróbuj wyznaczyć swoje priorytety. Najpierw napisz swoje wszystkie zadania (np. na przyszły miesiąc), a później dopasuj je do każdej kategorii. Zobaczysz, że takie działania to naprawdę niesamowita pomoc. Kartkę, na której to spiszesz, połóż w widocznym miejscu. To ważne, szczególnie gdy obowiązki Cię przytłaczają. Bierzesz kartkę, patrzysz i wybierasz to co naprawdę ważne.

Korzystałaś już kiedyś macierza Eisenhowera?


2 Komentarze

Pozycje Obowiązkowe · 2 grudnia 2018 o 11:05

Odpoczynek jest chyba jednak ważny, bez niego trudno funkcjonować. Ale ogólnie dobrze zrozumiałaś ideę. Polecam książkę Coveya „Siedem nawyków skutecznego działania” gdzie znajdziesz więcej na ten temat.

    Iga · 4 grudnia 2018 o 02:11

    W końcu odpoczywać też trzeba umieć 🙂 Ale chodzi o priorytety – to rodzina jest najważniejsza, szczególnie w tym czasie.
    Już kiedyś słyszałam o tej książce – przyjrzę się jej dokładniej 😉

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *